Projekt edukacyjny: Tydzień Języka Ojczystego


Projekt edukacyjny: Tydzień Języka Ojczystego

Projekt edukacyjny: Tydzień Języka Ojczystego

 

Bo błąd w mowie – to jak plama tłusta i brzydka na fotografii matki, którą kochasz, to jak niestarannie przyszyta łata na ubraniu, w którym idziesz w gościnę. Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali. Język się smuci, choruje, gdy ludzie źle nim mówią.

Janusz Korczak

 

W naszej szkole w dniach 18 – 21 lutego  realizujemy projekt edukacyjny: “Tydzień Języka Ojczystego”, którego finał odbędzie się 21 lutego w Międzynarodowym Dniu Języka Ojczystego. Został on ustanowiony 20 lat temu przez UNESCO, aby podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone i ginące. Dzień ten upamiętnia tragiczne wydarzenia, jakie miały miejsce w Bangladeszu w 1952 r. – zginęło wówczas pięciu studentów uniwersytetu w Dhace, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.

 

Cel

Projekt zakłada popularyzację języka ojczystego i kształcenie świadomości językowej wśród uczniów klas IV – VIII naszej szkoły. Dbałość o język jest fundamentalnym przejawem patriotyzmu, stąd tak dużą wagę przykładamy do nie tylko sprawnej, ale przede wszystkim poprawnej umiejętności posługiwania się językiem tak w mowie jak w piśmie. Przygotowane zadania są przyjazne uczniowi, bo mają rozbudzić w nim pasję językową. Chcemy, byśmy wszyscy razem udowodnili, że:

– niestraszne są nam łamańce językowe;

– lubimy czytać, czasem nawet bardziej niż biegać;

– logiczne myślenie to podstawa języka, pokażemy to m.in. ruchem konika szachowego;

– język może być zaszyfowany, a rozwiązanie zadań jest dziecinnie proste, szczególnie z QR codem;

– nowoczesna technologia może być nam pomocna, gdy chcemy, zainstalujemy w naszych telefonach aplikację: Lubię Polski;

– ortografia jest nam doskonale znana a rozwiązywanie zadań np. za pomocą sudoku tylko to udowadnia;

– posługiwanie się związkami frazeologicznymi wzbogaca to, co wszak już jest bogate;

– tylko sprawne posługiwanie się ojczystą mową zapewnia doskonałą zabawę podczas tworzenia memów czy haseł reklamowych;

– kaligrafia to sztuka, która stała się nam bliska;

– poznanie języka może odbywać się w wyniku przekładu intersemiotycznego;

– uczymy się od siebie i siebie wzajemnie;

– wołacz ma swoje prawa, więc go nie mylimy z mianownikiem;

– znamy i kultywujemy język naszej Małej Ojczyzny.

 

Czas

Kulminacja działań projektowych trwa od 18-21 lutego 2019 r.

Działania długoterminowe zostały uczniom przedstawione 1 lutego 2019 r.

 

Działania

Potyczki z językiem

W tygodniu tematycznym uczniowie będą mogli wziąć udział w różnych działaniach, które udowodnią, że polszczyzna nie ma przed nimi tajemnic! Od uczniów zależy, ile wyzwań podejmą!

W tych dniach podczas lekcji języka polskiego przeprowadzone zostaną eliminacje do ogólnoszkolnych “Potyczek z językiem”. Celem ich będzie wyłonienie przedstawicieli każdej klasy – którzy zawalczą o zdobycie dyplomu – MISTRZA JĘZYKA OJCZYSTEGO

 

Ratujmy wołacz

Przez cały tydzień szczególną uwagę zwracamy na używanie we właściwej formie wołacza. Wszyscy jesteśmy partnerami i uczymy się od siebie wzajemnie – tak więc uczniowie proszeni są, by bez obaw, w razie naruszenia praw wołacza, poprawili osoby źle odmieniające rzeczowniki (szczególnie te, które mylą wołacz z mianownikiem). Jeżeli więc nauczyciel “zostanie przyłapany” na błędzie językowym, powinien w ramach skruchy wypowiedzieć odpowiednie zaklęcie.

 

I Zadania długoterminowe – ostateczny termin oddania: 18 lutego.

– Przygotuj plakat (duży format, bristol) związany z Dniem Języka Ojczystego. (praca indywidualna lub grupowa, maksymalnie trzy osoby).

– Wykonaj trzy zakładki do książek (każda wykonana inną techniką).

– Przyjdź 21 lutego przebrany za bohatera literackiego lub pisarza.

– Zrób prezentację multimedialną dotyczącą:

  • historii języka lub
  • języków słowiańskich lub
  • historii piśmiennictwa lub
  • poprawności językowej (najczęstszych błędów językowych)
  • polskich autorów literatury dziecięcej (tylko dla czwartoklasistów) lub
  • języka ojczystego (tu masz najwięcej możliwości, a temat najbardziej “otwarty”).

 

(Ilość slajdów od 10 do 20, nie przeklejaj informacji, które są dla Ciebie niejasne).

Wykonane i podpisane prace prosimy przekazać p. Majce i p. Kubickiej.

 

  1. Konkurs kaligrafii

18 lutego

Zapraszamy wszystkich, którzy chcą spróbować swych sił i wykonać “arcydzieło” sztuki piśmienniczej. Zadanie będzie polegało na wykaligrafowaniu za pomocą pióra hasła: Dzień Języka Ojczystego.

Liczymy na oryginalność, staranność i wyjątkowość Waszych prac. Zastanówcie się już dziś, jak wykonać ów napis. Osoby biorące udział w konkursie muszą otrzymać akredytację nauczyciela języka polskiego. Zapisy do konkursu – u p. bibliotekarki.

! Uczniowie, którzy chcą wziąć udział w konkursie, przynoszą pióro oraz samodzielnie przygotowaną, sztywną kartkę formatu A4, na której wykonają hasło.

 

  1. Podchody z QR Codem

19 lutego

W tym dniu będziecie mogli wziąć udział w rozwiązaniu indywidualnych zadań projektowych. Zadania będą zaszyfrowane QR codem. Wystarczy je odszukać na szkolnych korytarzach. Uważnie patrz na znaki! Odpowiedzi zapisz na podpisanej kartce, wrzuć ją
do kartonu, znajdującego się przy dyżurce szkolnej.

Karty odpowiedzi dostępne są u polonistów. Pamiętaj, że tylko staranne zapisy zostaną sprawdzone!  O wynikach powiadomi Cię Twój polonista.

Zwycięzcą zostanie osoba, która wykona bezbłędnie największą liczbę zadań.

 

  1. “Dziś nie biegamy, dziś czytamy”

20 lutego

Tego dnia proponujemy Wam wspólne zaczytanie.

Drodzy i mądrzy Uczniowie – 21.02. przynieście do szkoły swoją ulubioną książkę i czytajcie ją podczas przerw. Możecie wziąć do szkoły poduchę: gdy na niej usiądziecie, czytanie będzie jeszcze przyjemniejsze! Jeżeli nauczyciel dyżurujący na trzech przerwach zobaczy Was zaczytanych, otrzymacie od niego specjalny dokument – jego przedstawienie poloniście spowoduje, że spotka Was miła niespodzianka.

Nauczycielu – bądź wzorem dla swojego ucznia. Zaczytaj się w swojej ulubionej lekturze, pokaż, że w szkole podczas przerw pięknie jest czytać.

  1. Wielki finał

21 lutego

Wszystkie osoby, które tego dnia przyjdą do szkoły przebrane za dowolną postać literacką lub autora książek (realizacja zadania długoterminowego), zostaną uwiecznione
na wspólnej fotografii.

To będzie wyjątkowy dzień! Na pierwszych lekcjach wyłonione w trakcie eliminacji reprezentacje klasowe zmierzą się z zadaniami, których prawidłowe rozwiązanie pozwoli Waszej klasie zdobyć Tytuł Mistrza Języka Ojczystego!

 

Pamiętajcie, że w tych dniach do Waszej dyspozycji będzie Fajna Tablica – serdecznie zachęcamy, abyście wpisywali tam swoje uwagi dotyczące języka polskiego!

Ewa Majka