[vc_row][vc_column parallax=”content-moving”][vc_column_text]
Ogólnopolska Kampania Społeczna – ? dla Poprawnej Polszczyzny
rok szkolny 2021/2022
Jako świadomi użytkownicy języka polskiego oraz nauczyciele dostrzegamy od wielu lat niepokojące zjawisko – negatywne zmiany zachodzące w języku. Polszczyzna XXI w. – doby Internetu obfituje w liczne błędy językowe. Kolokwializacja języka, tendencje do skrótowości, przesadne nadużywanie wyrazów zapożyczonych, błędy w związkach frazeologicznych, wulgaryzacja i ubóstwo leksykalne oraz nagminne popełnianie błędów ortograficznych wymagają szczególnej pracy nas wszystkich. Problem niedbalstwa językowego występuje w mowie i piśmie.
[su_spoiler title=”Czytaj więcej” style=”simple”]
Jak temu zaradzić?
Czy istnieje szansa na powrót do dobrych praktyk językowych?
Czy wzorce językowe na nowo mają szansę wejść do potocznej polszczyzny?
W poszukiwaniu odpowiedzi na tak postawione pytania i w przekonaniu, że język ojczysty jest naszym dobrem narodowym, postanowiliśmy zorganizować Ogólnopolską Kampanię Społeczną – ? dla Poprawnej Polszczyzny.
Jej celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa wśród społeczeństwa oraz przestrzeganie norm poprawnościowych. Krzewienie kultury języka polskiego wydaje się konieczne, a w przypadku młodego pokolenia wręcz niezbędne. Nie chcemy jednak ograniczyć się tylko do uczniów z różnych etapów edukacyjnych, ale pragniemy wejść do ich rodzin i sąsiadów czy przyjaciół.
Do udziału w niej zapraszamy przedszkola, szkoły, uniwersytety oraz inne placówki oświatowe.
CELE
Cel główny:
- poprawne komunikowanie się w języku polskim:
- rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego;
- rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe;
- kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami gramatyki, ortofonii oraz pisowni polskiej.
Cele kampanii (w oparciu o Preambułę Podstawy Programowej):
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, współpracy, solidarności, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej;
- rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
- wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.
ETAPY REALIZACJI (na podstawie: Czubała A., Jonas A., Wojnarowska H., Marketing społeczny przedsiębiorstw komercyjnych, Wyd. UE w Krakowie, Kraków 2017).
- Ustalenie problemu i celu społecznego (patrz wyżej).
- Ustalenie przesłania kampanii.
- Każdy podmiot uczestniczący w kampanii, w zależności od możliwości i potrzeb, wskazuje grupę potencjalnych regionalnych partnerów i sponsorów (urzędy, organizacje non-profit, stowarzyszenia, uczelnie wyższe, domy kultury, firmy, znane osobistości i media).
- Określenie celów szczegółowych (jak wyżej).
- Opracowanie obszaru działań.
- Dzielenie się dobrymi praktykami i efektami pracy (grupa utworzona przez pomysłodawców na portalu społecznościowym Facebook ? dla Poprawnej Polszczyzny).
MECENAT – PATRONAT– PARTNERZY
- Nawiązanie współpracy: Departament Nauki Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Prezydent Miasta Poznania, Wydział Frazeologii i Kultury Języka, Stowarzyszenie Mieszkańców „Abisynia”, Biblioteka Pedagogiczna, Rada Rodziców przy SP74 w Poznaniu, szkoły, przedszkola, ośrodki wychowawcze, domy kultury, polska szkoła w Mediolanie, City Event Poznań, zawodowe grupy społecznościowe.
- Informacje medialne- radio, prasa, TV, portale internetowe.
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ
- Akcja: Stop! Przystanek ortograficzny.
Po rozpisaniu i rozstrzygnięciu konkursu na plakat promujący kampanię, zamieszczenie go na wyznaczonych przez MPK przystankach komunikacji miejskiej.
- Językowa gra miejska.
- Sonda uliczna. Akcja przeprowadzona przez uczniów SP 74. Akcję można rozszerzyć o przeprowadzenie sondy rodzinnej.
- Happening
– spacer po ulicach miast z balonami, na których uczniowie umieszczą poprawną formę wyrazów najczęściej kaleczonych w języku ojczystym. Rozdawanie ich przechodniom i jeśli będzie to możliwe symboliczne wypuszczenie pozostałych balonów w jednym czasie we wszystkich placówkach, które wezmą udział w kampanii;
– wykonanie koszulek propagujących poprawność ortograficzną i frazeologiczną. - Rodzinne Dyktando – platforma MS Teams.
- Wykłady tematyczne – UAM Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego.
- Konferencja dla nauczycieli – UAM Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego.
- Warsztaty językowe – Publiczna Biblioteka Pedagogiczna, Biblioteka Raczyńskich.
- Ratujmy wołacz! – propagowanie poprawnej odmiany wyrazów.
- W naszym domu dbamy o poprawną polszczyznę.
Wywieszanie na balkonach, drzwiach, w oknach logo kampanii. - Powstanie murali promujących kampanię społeczną na wyznaczonym przez odpowiednie instytucje terenie – Liceum Plastyczne w Poznaniu lub grupa zajmującą się malarstwem artystycznym – graffiti.
- Festyn szkolny zorganizowany pod hasłem kampanii.
- Ortograficzne Ozoboty – zajęcia skierowane dla młodszych uczniów.
- Ortografia = Myślografia – warsztaty plastyczne.
- Ortograficzny zawrót głowy – zajęcia świetlicowe.
- Nagranie teledysków:
– rodzinne;
– szkolne – uczniowie i nauczyciele. - Poznajmy się przez ortografię i frazeologię.
Uczniowie wykonują tasiemki z wyrazami zawierającymi trudność językową i wymieniają się nią z kolegami z innych klas. - Związki frazeologiczne w rysunkach i memach.
- Mówimy NIE- kaleczeniu języka. Tropimy błędy w prasie, TV, Internecie, na ulicy.
- „Historia pewnego wyrazu…” Redagowanie wypowiedzi pisemnych w formie baśni, opowiadań, wierszy, wyjaśniających w sposób twórczy wyrazów, frazeologizmów lub form gramatycznych, w których pojawiają się błędy.
- Piękna polszczyzna w pięknych baśniach – SP74 czyta Przedszkolakom.
DOKUMENTOWANIE I POPULARYZACJA DZIAŁAŃ
- Publikowanie przebiegu kampanii w dostępnych mediach
- Rozpropagowanie kampanii na portalu społecznościowym Facebook https://www.facebook.com/groups/1126252524530835
(grupy nauczycielskie, rodzice i uczniowie powyżej 13 roku życia) – chęć uczestniczenia w kampanii po opublikowaniu informacji zadeklarowało ok. 300 szkół z całej Polski.
- W ramach działań uczniowie mają możliwość realizacji godzin wolontariatu i uzyskania odpowiedniego potwierdzenia. [/su_spoiler]
Pomysłodawcy kampanii:
Dyrektor i nauczyciele SP74 w Poznaniu
Ewa Majka
Violetta Rajewicz
Kamila Rutkowska
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”30″ post_type=”post” max_items=”-1″ style=”all” items_per_page=”10″ show_filter=”” element_width=”4″ orderby=”date” order=”DESC” filter_style=”default” filter_default_title=”Wszystkie” filter_align=”center” filter_color=”grey” filter_size=”md” arrows_design=”none” arrows_position=”inside” arrows_color=”blue” paging_design=”radio_dots” paging_color=”grey” loop=”” autoplay=”-1″ item=”masonryGrid_Default” initial_loading_animation=”none” button_style=”” button_color=”” button_size=”” btn_title=”Load more” btn_style=”flat” btn_gradient_color_1=”turquoise” btn_gradient_color_2=”blue” btn_gradient_custom_color_1=”#dd3333″ btn_gradient_custom_color_2=”#eeee22″ btn_gradient_text_color=”#ffffff” btn_custom_background=”#ededed” btn_custom_text=”#666″ btn_outline_custom_color=”#666″ btn_outline_custom_hover_background=”#666″ btn_outline_custom_hover_text=”#fff” btn_shape=”rounded” btn_color=”blue” btn_size=”md” btn_align=”inline” btn_button_block=”” btn_add_icon=”” btn_i_align=”left” btn_i_type=”fontawesome” btn_i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” btn_i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” btn_i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” btn_i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” btn_i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” btn_i_icon_monosocial=”vc-mono vc-mono-fivehundredpx” btn_i_icon_material=”vc-material vc-material-cake” btn_i_icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert” btn_custom_onclick=”” grid_id=”vc_gid:1563974873311-45d24322-1df1-1″ taxonomies=”199″ include=”” custom_query=”” meta_key=”” offset=”” exclude=”” filter_source=”category” exclude_filter=”” paging_animation_in=”” paging_animation_out=”” btn_el_id=”” btn_custom_onclick_code=””][vc_column][vc_basic_grid post_type=”post” max_items=”-1″ item=”masonryGrid_Default” initial_loading_animation=”none” grid_id=”vc_gid:1635419821011-3d7e8141-acb7-2″ taxonomies=”374″][/vc_column][/vc_row]