Ogólnopolska Kampania Społeczna – dla Poprawnej Polszczyzny

[vc_row][vc_column parallax=”content-moving”][vc_column_text]

Ogólnopolska Kampania Społeczna – ? dla Poprawnej Polszczyzny
rok szkolny 2021/2022

Jako świadomi użytkownicy języka polskiego oraz nauczyciele dostrzegamy od wielu lat niepokojące zjawisko – negatywne zmiany zachodzące w języku. Polszczyzna XXI w. – doby Internetu obfituje w liczne błędy językowe. Kolokwializacja języka, tendencje do skrótowości, przesadne nadużywanie wyrazów zapożyczonych, błędy w związkach frazeologicznych, wulgaryzacja i ubóstwo leksykalne oraz nagminne popełnianie błędów ortograficznych wymagają szczególnej pracy nas wszystkich. Problem niedbalstwa językowego występuje w mowie i piśmie. 

[su_spoiler title=”Czytaj więcej” style=”simple”]

Jak temu zaradzić? 

Czy istnieje szansa na powrót do dobrych praktyk językowych? 

Czy wzorce językowe na nowo mają szansę wejść do potocznej polszczyzny? 

W poszukiwaniu odpowiedzi na tak postawione pytania i w przekonaniu, że język ojczysty jest naszym dobrem narodowym, postanowiliśmy zorganizować Ogólnopolską Kampanię Społeczną – ? dla Poprawnej Polszczyzny. 

Jej celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa wśród społeczeństwa oraz przestrzeganie norm poprawnościowych. Krzewienie kultury języka polskiego wydaje się konieczne, a w przypadku młodego pokolenia wręcz niezbędne. Nie chcemy jednak ograniczyć się tylko do uczniów z różnych etapów edukacyjnych, ale pragniemy wejść do ich rodzin i sąsiadów czy przyjaciół.  

Do udziału w niej zapraszamy przedszkola, szkoły, uniwersytety oraz inne placówki oświatowe.  

CELE 

Cel główny: 

  • poprawne komunikowanie się w języku polskim: 
  • rozwijanie rozumienia wartości języka ojczystego; 
  • rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe; 
  • kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami gramatyki, ortofonii oraz pisowni polskiej.  

Cele kampanii (w oparciu o Preambułę Podstawy Programowej): 

  • wprowadzanie uczniów w świat wartości, współpracy, solidarności, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); 
  • wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej; 
  • rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość; 
  • ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; 
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki; 
  • wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; 
  • wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie  i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej; 
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. 

ETAPY REALIZACJI (na podstawie: Czubała A., Jonas A., Wojnarowska H., Marketing społeczny przedsiębiorstw komercyjnych, Wyd. UE w Krakowie, Kraków 2017). 

  1. Ustalenie problemu i celu społecznego (patrz wyżej). 
  2. Ustalenie przesłania kampanii. 
  3. Każdy podmiot uczestniczący w kampanii, w zależności od możliwości i potrzeb, wskazuje grupę potencjalnych regionalnych partnerów i sponsorów (urzędy, organizacje non-profit, stowarzyszenia, uczelnie wyższe, domy kultury, firmy, znane osobistości i media). 
  4. Określenie celów szczegółowych (jak wyżej). 
  5. Opracowanie obszaru działań. 
  6. Dzielenie się dobrymi praktykami i efektami pracy (grupa utworzona przez pomysłodawców na portalu społecznościowym Facebook  ? dla Poprawnej Polszczyzny). 

MECENAT – PATRONAT– PARTNERZY 

  1. Nawiązanie współpracy: Departament Nauki Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Prezydent Miasta Poznania, Wydział Frazeologii i Kultury Języka, Stowarzyszenie Mieszkańców „Abisynia”, Biblioteka Pedagogiczna, Rada Rodziców przy SP74 w Poznaniu, szkoły, przedszkola, ośrodki wychowawcze, domy kultury, polska szkoła w Mediolanie, City Event Poznań, zawodowe grupy społecznościowe. 
  2. Informacje medialne- radio, prasa, TV, portale internetowe. 

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ 

  • Akcja: Stop! Przystanek ortograficzny
    Po rozpisaniu i rozstrzygnięciu konkursu na plakat promujący kampanię, zamieszczenie go na wyznaczonych przez MPK przystankach komunikacji miejskiej.  
  • Językowa gra miejska. 
  • Sonda uliczna. Akcja przeprowadzona przez uczniów SP 74. Akcję można rozszerzyć o przeprowadzenie sondy rodzinnej. 
  • Happening
    – spacer po ulicach miast z balonami, na których uczniowie umieszczą poprawną formę wyrazów najczęściej kaleczonych w języku ojczystym. Rozdawanie ich przechodniom i jeśli będzie to możliwe symboliczne wypuszczenie pozostałych balonów w jednym czasie we wszystkich placówkach, które wezmą udział
    w kampanii;
    – wykonanie koszulek propagujących poprawność ortograficzną i frazeologiczną. 
  • Rodzinne Dyktando – platforma MS Teams. 
  • Wykłady tematyczne – UAM Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego. 
  • Konferencja dla nauczycieli – UAM Zakład Frazeologii i Kultury Języka Polskiego. 
  • Warsztaty językowe – Publiczna Biblioteka Pedagogiczna, Biblioteka Raczyńskich. 
  • Ratujmy wołacz! – propagowanie poprawnej odmiany wyrazów. 
  • W naszym domu dbamy o poprawną polszczyznę. 
    Wywieszanie na balkonach, drzwiach, w oknach logo kampanii. 
  • Powstanie murali promujących kampanię społeczną na wyznaczonym przez odpowiednie instytucje terenie – Liceum Plastyczne w Poznaniu lub grupa zajmującą się malarstwem artystycznym – graffiti.  
  • Festyn szkolny zorganizowany pod hasłem kampanii. 
  • Ortograficzne Ozoboty – zajęcia skierowane dla młodszych uczniów. 
  • Ortografia = Myślografia –  warsztaty plastyczne. 
  • Ortograficzny zawrót głowy – zajęcia świetlicowe.  
  • Nagranie teledysków:
    – 
    rodzinne;
    – 
    szkolne – uczniowie i nauczyciele. 
  • Poznajmy się przez ortografię i frazeologię.
    Uczniowie wykonują tasiemki z wyrazami zawierającymi trudność językową i wymieniają się nią z kolegami z innych klas. 
  • Związki frazeologiczne w rysunkach i memach.  
  • Mówimy NIE- kaleczeniu języka. Tropimy błędy w prasie, TV, Internecie, na ulicy. 
  • „Historia pewnego wyrazu…” Redagowanie wypowiedzi pisemnych w formie baśni, opowiadań, wierszy, wyjaśniających w sposób twórczy wyrazów, frazeologizmów lub form gramatycznych, w których pojawiają się błędy.  
  • Piękna polszczyzna w pięknych baśniach – SP74 czyta Przedszkolakom. 

DOKUMENTOWANIE I POPULARYZACJA DZIAŁAŃ 

  • Publikowanie przebiegu kampanii w dostępnych mediach  
  • Rozpropagowanie kampanii na portalu społecznościowym Facebook  https://www.facebook.com/groups/1126252524530835 
    (grupy nauczycielskie, rodzice i uczniowie powyżej 13 roku życia) – chęć uczestniczenia w kampanii po opublikowaniu informacji zadeklarowało ok. 300 szkół z całej Polski. 
  • W ramach działań uczniowie mają możliwość realizacji godzin wolontariatu i uzyskania odpowiedniego potwierdzenia. [/su_spoiler]

Pomysłodawcy kampanii:
Dyrektor i nauczyciele SP74 w Poznaniu
Ewa Majka
Violetta Rajewicz
Kamila Rutkowska

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row gap=”30″ post_type=”post” max_items=”-1″ style=”all” items_per_page=”10″ show_filter=”” element_width=”4″ orderby=”date” order=”DESC” filter_style=”default” filter_default_title=”Wszystkie” filter_align=”center” filter_color=”grey” filter_size=”md” arrows_design=”none” arrows_position=”inside” arrows_color=”blue” paging_design=”radio_dots” paging_color=”grey” loop=”” autoplay=”-1″ item=”masonryGrid_Default” initial_loading_animation=”none” button_style=”” button_color=”” button_size=”” btn_title=”Load more” btn_style=”flat” btn_gradient_color_1=”turquoise” btn_gradient_color_2=”blue” btn_gradient_custom_color_1=”#dd3333″ btn_gradient_custom_color_2=”#eeee22″ btn_gradient_text_color=”#ffffff” btn_custom_background=”#ededed” btn_custom_text=”#666″ btn_outline_custom_color=”#666″ btn_outline_custom_hover_background=”#666″ btn_outline_custom_hover_text=”#fff” btn_shape=”rounded” btn_color=”blue” btn_size=”md” btn_align=”inline” btn_button_block=”” btn_add_icon=”” btn_i_align=”left” btn_i_type=”fontawesome” btn_i_icon_fontawesome=”fa fa-adjust” btn_i_icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” btn_i_icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” btn_i_icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” btn_i_icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” btn_i_icon_monosocial=”vc-mono vc-mono-fivehundredpx” btn_i_icon_material=”vc-material vc-material-cake” btn_i_icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert” btn_custom_onclick=”” grid_id=”vc_gid:1563974873311-45d24322-1df1-1″ taxonomies=”199″ include=”” custom_query=”” meta_key=”” offset=”” exclude=”” filter_source=”category” exclude_filter=”” paging_animation_in=”” paging_animation_out=”” btn_el_id=”” btn_custom_onclick_code=””][vc_column][vc_basic_grid post_type=”post” max_items=”-1″ item=”masonryGrid_Default” initial_loading_animation=”none” grid_id=”vc_gid:1635419821011-3d7e8141-acb7-2″ taxonomies=”374″][/vc_column][/vc_row]